آثار بیژن محمدی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

بیژن محمدی متولد ۱۳۳۳ در تهران است.  او در سال ۱۳۵۴ و بنا به خواستۀ همیشگی اش از دوران کودکی به حرفۀ شریف خلبانی روی آورد و پس از نزدیک به چهل سال خدمت در صنعت هوانوردی، سرانجام در سال ۱۳۹۳ بازنشسته شد. او از اواخر دهۀ شصت شمسی به نگارش داستان های کوتاه مبادرت ورزید و در سال های آخر دهۀ هفتاد شمسی، سه رمان فارسی نگاشت و آنها را یکی پس از دیگری منتشر کرد. یعنی «گذر عمر»، «پرواز بی هویّت» و «کوچۀ درختی».

کتاب آخر او در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۳۷۸ با موفقیت فراوانی رویارو شد و آن کتاب سه نوبت تجدید چاپ شد. او سرانجام در سال ۱۳۷۵ «نشر تیر» را با همسرش تأسیس کرد. 

هدف او از تأسیس «نشر تیر»، معرفی آثار خوب و ماندگار نویسندگان و شعرای دنیای غرب و شرق بوده است.  آثاری از ادبیات کلاسیک جهان که مطالعۀ آنها برای هر فردی لازم و ضروری است. 

در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۳۷۹، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی او را به عنوان «ناشر برگزیدۀ» آن سال معرفی کرد. علت این گزینش به خاطر چاپ نفیس منظومۀ «کمدی الهی» در سه جلد و نیز کتاب «زندگانی نو» که هر دو از مهم ترین آثار دانته آلیگیه ری، شاعر شاعران ایتالیا بوده است؛ و نیز چاپ و انتشار کتاب هایی از شاعران و نویسندگان معروف اروپا مانند آندره ژید، تئوفیل گُتیه، استاندَل، شکسپیر، مولیر و اومبِرتو اِکو. در طول بیست و پنج سال اخیر، علی رغم فراز و نشیب های موجود در حوزۀ نشر و چاپ کتاب، او همچنان به ارائۀ آثار مهمی از ادبیات جهان ادامه داده است و امیدوار است که باز هم بتواند به  این کار فرهنگی خود ادامه دهد و برای ارتقای فرهنگ کشور عزیزش به خدمتگزاری خود ادامه دهد.

حساب کاربریسبد خریدتماس با ما